Krämig sockerärtssoppa


Ingredienser
4 port
600 g färska sockerärter
1 färsk gul lök
smör
1 dl torrt vitt vin
6 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 msk färsk körvel eller 1/2 msk torkad
1 krm peppar
2 1/2 dl Matlagningsgrädde 15%

Servering (valfritt)
gräddfil
sockerärter

Gör så här
Ansa och skär sockerärterna i grova bitar, spara några till serveringen. Hacka löken. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt sockerärter, vin, vatten och buljongtärningar. Koka under lock ca 5 min eller tills sockerärterna precis har mjuknat. Tillsätt körvel. Mixa soppan slät i omgångar och häll tillbaka i kastrullen. Smaksätt med peppar. Tillsätt grädden och värm soppan. Servera med en klick gräddfil och toppa med finstrimlade sockerärter.

Tips från coachen;   Använder du dig av en mixer (blender) då du mixar, tryck alltid ner locket och stå så hela tiden du mixar. Detta gäller vid mixning av allt som är varmt. Om du inte vill städa hela köket efteråt vill säga.   


Kommentarer
Postat av: Mormor

Jättegod soppa.Jag gjorde den när jag hade syjunta sist.Den var på TV (stjärnorna på slottet),som en förrätt,med en liten hummerröra i mitten vid servsringen.Jag serverade exakt så och gjorde sucke Den soppan är kanongod.Min mixer kan man låsa locket på så jag har inga problem.Moster har förmodligen magsår efter alla tabletter för att hjärtmuskeln skulle bli bra,hon har inte fått någon diagnos änn som man kan lita på. Hon orkar inte prata så mycket,så vi lämnar henne i fred,men hon är i hemmet.Puss o kram till en duktig Anna

2010-03-16 @ 08:26:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0