Paris (tänkte dra till med en fransk mening därefter, men lyckades inte riktigt)


Då var vi äntligen där, fredagen den 23 april. Dagen D, dagen för Paris. Dagen spenderades med ladd inför kvällen då tåget gick, 19.02 för att vara exakt) Det var en strålande dag i Luxemburg och själv tog man 18.00 bussen in. Hamnade tyvärr i någon bilkö på vägen in, så lite små panik uppstod men jag hann fram. Vi sätter oss på tåget och resan kan börja. Med Luxemburgiskt vin på tåget (i en varsin mini-flaska såklart) så gick resan fort förbi. Efter Dryga två timmar var vi i städernas stad. Varnad för ficktjuvar hade jag blivit så man häll i handväskan med båda händerna. Här har vi min första "första-gången-upplevelse" denna helg; jag, i en riktigt stor stad, Paris. Tunnelbanan till Gare de Lyon, redan här kommer min andra "första-gången-upplevelse"; tunnelbana. Ja, ni skrattar, I get it. Nej jag har aldrig åkt tunnelbana, nej inte ens i Stockholm. Då var det undanröjt. Tunnelbane upplevelse? Tja, väldigt "underground" men vad kan man förvänta sig? Man är ju underground. Men jag lärde mig att uppskatta fenomenet under helgens gång. Till hotellet kom vi utan komplikationer. Ett mys-pys hotell, litet som attans, men med bra läge. Gillar! Efter lite fransk Robinson på tvn och en titt genom guideböckerna gick vi till sängs. Dagens sista ord; Godnatt Paris! Nej, justnej du sover ju aldrig.

Lördagen kom och vi var uppe med lokalbefolkningen, vid halv nio strosade vi ut på Paris gator för att hitta lite frukost. Vi köpte dagspass till tunnelbanan för lördagen och söndagen. Bestämde oss för att åka till någon marknad som enligt en av guideböckerna skulle vara super. Men istället hamnade vi mitt i slummen, blev utittade och efter ett tag fick vi nog och åkte in till city. Drog ner på Champs Élysées, en mycket känd shoppinggata där alla fin-fina butiker ligger. Ett besök gjordes på Louis Vuittons högkvarter efter typ 15 minuters letande efter en soptunna. Tydligen var gatan för fin för att ha soptunnor. Drygt. Vi gick även bort till slutet av gatan där Triumfbågen står mitt i en rondell. Blev ett par biler och sen en Pain au chocolat på det. Gött. Blev lite mer shopping och rundtittande. Vi åkte till "gay-kvarteren" där det var huur najs som helst. Ville inte lämna det området alltså. Men efter shopping där åkte vi till några andra gator, där man kände att det inte var lika fina folk längre. Här höll man också väskan med båda händerna. Upplevde både porrbutiker, strippklubbar och även en lite prostituerad dam. Här blev det även dags för min tredje första-gången-upplevelse; Starbucks, åh vilket café! När sen kvällen började lida mot sitt slut var vi hungriga som få. Hade blivit tipsade om ett område med bra asien-mat så vi tog tunnelbanan dit. Det konstiga var att när vi kom upp på gatan var vi de enda vita människorna inom synhåll. Bara en massa black-people och afrohår-salonger och fixa naglarna salonger och sånt. Vi gick och letade efter asien-området men det dök aldrig upp. Länge sen jag var så rädd som när vi gick där alltså. Alla tittade på oss, då menar jag ALLA. Hade jag haft tre händer hade alla varit fastlimmade vid min väska. Efter en obehaglig promenad där bestämde vi oss för att åka tillbaka till bög-kvarteren, där var det safe. Så vi ställer oss vid rödljuset och ska gå över vägen till metron. Kristin hamnar en bit bort från mig och Sara, och en man bakom mig och sara spelar något instrument där på gatan. Han vänder sig om mit oss (vi står med ryggarna mot honom) och han börjar sjunga "white people, white people, white people" om och om igen. Kommer nog aldrig glömma den där tonen och melodin han använde. Då var jag rädd om något. Vi typ rusade ner mot tunnelbanan och hoppade på den. Sen vid halv tio fick vi i oss japanskmat i bög-kvarteren, ja mycket ska man vara med om här i livet. Vi gick ialla fall i t-shirt till typ halv tio-tio den dagen. Underbart!

Söndagen kom och vi var klara med shoppingen och dagen skulle bestå av turistattraktioner. Började lika tidigt som dagen innan och tog oss till Montmartre, där en romersk-katolsk basilika ligger, som heter Sacré-Cœur ligger. Vi tog oss en titt, utanför och inuti och begav oss sedan till Moulin Rouge om jag inte minns fel. Där blev det fler turistbilder men också ett stopp på Starbucks, med en Frappuchino (typ grädde och glass mixat med en smak du vill ha, på toppen - massa grädde och kolasås om du valt caramel smak) och lite amerikanska pannkakor som någonslags second breakfast. Tidigare blev det en smoothie och en croissant, inte något man står sig på i mer än 30 minuter. Efter detta besök, Eiffeltornet! Här stannade vi ett tag. Åkte dessvärre inte upp med tanke på kön upp. Det får bli ett till besök en annan gång och då ägna en dag åt att stå i kön för att komma upp. Men vi satte oss på gräset nedanför med en varsin mini champagne flaska (också den inköpt i Luxemburg, men det var faktiskt fransk champagne) Njöt i solen och tog en massa roliga kort med tornet (ni får se sen). Efter någon timme där (tror det var så lång tid ialla fall) Drog vi oss mot Notre Dame. Tog bilder, gick in, beundrade, gick ut. Otroligt fin kyrka, helt sjut fin. Men oj så stor. Skäms fortfarande över att jag inte gav nunnorna en slant på vägen ut dock. Fy på mig.

Efter detta begav vi oss återigen mot gay-kvarteren för att äta. Ett säkert val. Denna gång blev det på ett litet mysigt hak med en äkta bög som servitör. Mys! Efter det var det tyvärr dags att bege oss mot tåget och hemfärd mot Luxemburg.

Mellan alla shoppingturer och affärer och sånt hann vi även med en massa skratt och fika, bland annat med Macaroner från ett mycket känt macaron café (kommer inte ihåg vad det hette)
Åh vad bra vi hade det!
Men nu känns det som att ni kommer dö om ni läser mer, om ni klarade er igenom hela texten. Ni får vänta lite med bilderna. Har knåpat på det här i en timme nu, behöver se klart min film.

Kommentarer
Postat av: Mormor

Tack för inlägget,jag blev helt stum!!

2010-05-02 @ 09:43:37
Postat av: Lena Smeds

Hej Anna

Det var en innehållsrik reseskildring det var värme mat chapange rädsla för det okända och många intryck givetvis,och helt fantastikt, du skriver att du inte åkt tunnelbana, jag har varken varit i Paris eller Luxenburg. Men till hösten tycker jag att du tar med dig syrran och mormor så shoppar vi loss i Stockholm, jag guidar ni handlar Kram Lena

2010-05-02 @ 10:24:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0